هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در جدیدترین رأی خود نامه مدیر کل دفتر فنی سازمان امور مالیاتی درباره شمول مالیات بر درآمد حقوق بر انواع پاداش پرداختی به کارکنان را ابطال کرد.
با دادنامه شماره ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۱۸۵ مورخ ۲۹/ ۶/ ۱۴۰۱ هیات عمومی دیوان عدالت اداری قسمت ذیل نامه شماره ۸۱۱۵۳/ ۲۳۲/ د مورخ ۳/ ۱۲/ ۱۴۰۰ سازمان امور مالیاتی کشور،
[ پاسخ دفتر فنی به استعلام اداره کل مودیان متوسط ] که مقرر میدارد:
"...سایر پرداختیها به کارکنان نظیر انواع پاداش از مصادیق کمکهزینههای رفاهی تلقّی نمیگردد و مشمـول مـالیات بر درآمد حقـوق میباشد" از تاریخ تصویب ابطال شد.
در بخشی از دادنامه صادره هیئت عمومی دیوان عدالت اداری آمده است: "وجوه پرداختی به حقوقبگیران تحت عناوین مهد کودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب، بن کالا و... بهعنوان عناوین خارج از شمول احکام مواد ۸۲ و ۸۳ قانون مالیاتهای مستقیم واجد جنبه تمثیلی و غیرحصری هستند و همین که وجوه مزبور بهنحو متعارف و متکی به اسناد و از مزایای مربوط به شاغل باشد، مشمول معافیت قانونی مربوط به مالیات حقوق بوده و از شمول مواد ۸۲ و ۸۳ قانون مالیاتهای مستقیم خارج است...
به گزارش ایسنا، در متن نامه محسن شیراوند - معاون وزیر جهادکشاورزی - به عسگری - معاون امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران - آمده است: بازگشت به نامه شماره ۱۴۰۱/۱۰۹۱۲۱۳ تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۴۰۱ در خصوص اعلام شمولیت مالیات بر ارزش افزوده با نرخ ۹ درصد (دانههای روغنی) با عنایت به نظرات معاونت امور زراعت به شماره ۱۴۰۱/۷۰۰/۷۷۰۲۸ تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۱ و در راستای اجرای بند سه مصوبات شصتوششمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، کاهش مالیات بر ارزش افزوده به یک درصد، در گروه دانههای روغنی و روغنهای خوراکی صرفا برای دانه سویا (کد تعرفههای ۱۲۰۱۹۰۱۰ و ۱۲۰۱۹۰۹۰)، دانه کلزا (کد تعرفههای۱۲۰۵۹۰۱۰، ۱۲۰۵۱۰۹۰، ۱۲۰۵۱۰۲۰، ۱۲۰۵۹۰۹۰)، دانه گلرنگ (کد تعرفه۱۲۰۷۶۰۹۰)، روغن خام سویا (کد تعرفه۱۵۰۷۱۰۰۰)، روغن خام آفتابگردان (کد تعرفه۱۵۱۲۱۱۰۰)، روغن خام کلزا (کد تعرفه۱۵۱۴۱۱۰۰)، روغن پالم(کدتعرفه ۱۵۱۱۹۰۱۰) مورد تایید است
طبق اعلام مرکز ملی فرش ایران از این پس کلیه ذینفعان زنجیره تولید فرش دستباف از واردکنندگان پشم و ابریشم تا کارخانجات تولید نخ و کلیه تولیدکنندگان فرش دستباف از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.
به گزارش بازار، با توجه به قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده مصوب دی ماه سال گذشته، فرش دستباف و مواد اولیه اصلی آن در جز (۱۳) بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده قرار دارد. در فهرست کالاهای مشمول معافیتهای ماده (۹- فصل سوم) قانون یاد شده، برای ایجاد وحدت رویه و هماهنگی بین ارگانهای مرتبط با حوزه فرش دستباف، فهرست مشخصات مواد اولیه اصلی فرش دستباف که با مشورت اعضای کمیسیون تامین، تولید و اشتغال با حضور مجموعههای دولتی و بخش خصوصی در مرکز ملی فرش ایران تهیه شده، به عنوان مبنای معافیت قانون مالیات بر ارزش افزوده تایید و در تارنمای سازمان امور مالیاتی به آدرس www.intamedia.ir قرار گرفته است.
بر اساس فهرست یاد شده، با پیگیریهای مرکز ملی فرش ایران، این فهرست طی نامهای در اسفند سال قبل از سوی سازمان امور مالیاتی به اطلاع گمرک جمهوری اسلامی ایران رسید.
در فهرست پیشنهادی، مشخصات مواد اولیه اصلی مورد مصرف در فرش دستباف برای شفافیت در انجام امور گمرکی و صنفی به کدهای موجود در اقلام دارای کدهای HS و ISIC نیز اشاره شده است.
از این پس کلیه ذینفعان زنجیره تولید فرش دستباف از واردکنندگان پشم و ابریشم تا کارخانجات تولید نخ و کلیه تولیدکنندگان فرش دستباف از این معافیت بهرهمند خواهند شد.
رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه از ابتدای دی ماه شرکت های دولتی و سایر دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون خدمات کشوری مشمول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان می شوند، الزامات قانونی برای صدور صورتحساب الکترونیکی توسط این شرکت ها را تشریح کرد.
به گزارش رسانه مالیاتی ایران، محمد برزگری رئیس مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مطابق لایحه "الحاق ۵ تبصره به ماده ۲ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان" که یک فوریت آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، شرکت های دولتی و سایر دستگاه های اجرایی مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، از تاریخ اول دی ماه امسال ملزم به رعایت قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی خواهند بود.
وی با اشاره به این که از اول دی ماه سال ۱۴۰۱ صورتحساب های این شرکت ها باید به صورت الکترونیکی و طبق استانداردهای اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور صادر و به سامانه مودیان ارسال شود، افزود: ارسال صورتحساب های الکترونیکی به سامانه مودیان به منزله ثبت آن در سامانه فهرست معاملات موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم بوده و فروشنده و خریدار تکلیف اضافی دراین خصوص نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه صدور و ارسال صورتحساب های الکترونیکی با دو روش ارسال مستقیم و ارسال از طریق شرکت های معتمدارائه کننده خدمات مالیاتی امکان پذیر است، اظهارداشت: مشمولان این قانون میتوانند از خدمات «شرکتهای معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی» در زمینههایی همچون نصب و راهاندازی پایانههای فروشگاهی، صدور و ارسال اطلاعات صورتحسابهای الکترونیکی به سامانه مؤدیان و همچنین خدمات مشاوره ای و آموزشی استفاده کنند.
نظر به اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و ارسال صورتحساب های الکترونیکی صادره از سوی شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس از تاریخ ۱/ ۸/ ۱۴۰۱ به سامانه مودیان، و متعاقب آن درج خودکار صورتحساب های ارسالی در کارپوشه خریداران (فعالان اقتصادی) وتداوم این روند، ضروریست مودیان محترم مالیاتی در اجرای مقررات تبصره بند(ب) ماده ۵ قانون پایانه های فروشگاهی وسامانه مودیان و با توجه به آثار مالیاتی مترتب، با مراجعه به کارپوشه اختصاصی در سامانه مودیان، اقدام به بررسی و عکس العمل نسبت به صورتحساب های اعمال شده در کارپوشه خود نمایند.
◾تبصره بند (ب) ماده ۵ قانون: "مودیان مالیاتی مکلفند ظرف مدت سی روز ازتاریخ درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه مودیان نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب ها اقدام کنند. عدم اظهارنظر ظرف مدت مذکور به منزله تایید صورتحساب مربوط می باشد."
دستورالعمل شماره ۵۳۰/ ۱۴۰۱/ ۲۰۰ مورخ ۱۸/ ۴/ ۱۴۰۱ سازمان امور مالیاتی در خصوص ترتیبات اجرایی صدور گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات های مستقیم
ماده ۵ : بدهی مالیات قابل وصول جهت صدور گواهی مالیاتی
۱ . در مورد اشخاص حقوقی، تمامی بدهی مالیاتی قطعی شده در سامانه های عملکردی یا وصول و اجراء مربوط به پرونده مالیاتی شخص حقوقی شامل بدهی های مربوط به مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات های تکلیفی و حقوق، مالیات حق تمبر و جرائم مالیاتی متعلقه مقرر در قوانین و مقررات مربوط جهت صدور گواهی مالیاتی باید وصول گردد.
۲ . در مورد صاحبان مشاغل، بدهی های مالیاتی در منبع مالیات بر درآمد مشاغل ( موضوع فصل چهارم باب سوم ق.م.م )، مالیات بر ارزش افزوده و حسب مورد مالیات های تکلیفی، حقوق و نیز جرائم مالیاتی متعلقه مقرر در قوانین و نقررات مربوط، به تفکیک بدهی های شناسایی شده در سامانه های عملکردی و سامانه وصول و اجرا به ترتیب زیر می بایست وصول گردد:
۱ - ۲ . در مورد بدهی های شناسایی شده در سامانه های عملکردی، صرفا بدهی های مالیاتی مربوط به واحد کسبی مورد استعلام ، ملاک عمل می باشد
۲ - ۲ . در مورد بدهی های شناسایی شده در سامانه وصول و اجرا یا بخش وصول و اجرای سامانه سنیم تمام بدهی های شناسایی شده فارغ از فعالیت کسبی، ملاک عمل می باشد
۳ . در مشارکت های مدنی بدهی های مالیاتی مذکور در بند ۲ این ماده برای تمامی شرکا باید ملاک عمل قرار گیرد.
تبصره ۱ . بدهی های مالیاتی اشخاص ثالث در محلی که متقاضی به نشانی آن درخواست صدور گواهی مالیاتی را نموده است ( جز در صورت وجود تعهد و مسئولیت قانونی برای متقاضی، بر اساس مقررات ماده ۱۸۲ ق.م.م یا قسمت اخیر ماده ۲۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده ) مانع صدور گواهی مالیاتی برای متقاضی نیست.
تبصره ۲ . در مواردی که مودی از رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی به شورای عالی مالیاتی یا دیوان عدالت اداری شکایت نماید چنانچه رای مورد شکایت، از طرف این مراجع نقض شده باشد، بدهی مالیاتی تا زمان صدور رای هیات موضوع ماده ۲۵۷ ق.م.م ( هیات همعرض ) قطعی نبوده و مانع صدور گواهی مالیاتی نخواهد بود.
تبصره ۳ . چنانچه مالیات به قطعیت رسیده باشد، لیکن پرونده در شورای عالی مالیاتی در دست رسیدگی باشد، چنانچه مودی به میرگزان مالیات مورد رای وجه نقد یا تضمین بانکی بسپرد و یا وثیقه ملکی معرفی کند و یا ضامن معتبر که اعتبار ضامن مورد قبول اداره امور مالیاتی باشد، معرفی نماید ( رعایت مقررات ماده ۲۵۹ ق.م.م ) صدور گواهی مالیاتی بلامانع است.
بخشنامه سازمان امور مالیاتی در مورد بخشودگی مالیاتی تولیدکنندگان و مشوقهای حمایت از تولید، حفظ و ایجاد اشتغال ابلاغ شد.
در این بخشنامه به بخشودگی جرایم مالیاتی سال و تقسیط بدهی قطعی مالیاتی کارفرمایان اشاره شده است.
تعدیل نصابهای مندرج در قانون مالیاتهای مستقیم (تصویبنامه شماره ۷۷۸۹۹/ت۵۹۷۲۷هـ مورخ ۹/۵/۱۴۰۱ هیئت وزیران)
هیئت وزیران در جلسه ۵/ ۵/ ۱۴۰۱ به پیشنهاد شماره ۲۰۴۵/۲ مورخ ۱۸/ ۱/ ۱۴۰۱ وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده (۱۷۵) قانون مالیاتهای مستقیم -مصوب ۱۳۸۰- تصویب کرد: ◾️با توجه به نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار ایران، نصابهای مندرج در قانون مالیاتهای مستقیم به شرح جدول زیر تعدیل میشوند:
حد نصاب طبقه اول حقالوکاله مراجع اختصاصی غیرقضایی
بند (د) ماده (۱۰۳) قانون | ۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
حد نصاب طبقه دوم حقالوکاله مراجع اختصاصی غیرقضایی
بند (د) ماده (۱۰۳) قانون | ۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
بخشودگی مالیاتی نسبت به بدهی مالیاتهای قبل از سال ۱۳۸۱
تبصره ماده (۱۳۰) قانون | ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
طبقه اول نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی (مشاغل، املاک اجاری و…)
ماده (۱۳۱) قانون | ۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
طبقه دوم نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی (مشاغل، املاک اجاری و…)
ماده (۱۳۱) قانون | ۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
بخشودگی هزینههای تحقیقاتی و پژوهشی اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی در واحدهای تولیدی و صنعتی
بند (س) ماده (۱۳۲) قانون | ۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
پذیرش هزینههای پرداختی قابل قبول
تبصره (۳) ماده (۱۴۷) قانون | ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال هزینههای فرهنگی و ورزشی و رفاهی کارگران
بند (۱۰) ماده (۱۴۸) قانون | ۲.۵۰۰.۰۰۰ ریال
ممنوعالخروج کردن اشخاص حقوقی تولیدی دارای پروانه بهرهبرداری
ماده (۲۰۲) قانون | ۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
ممنوعالخروج کردن سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی تولیدی
ماده (۲۰۲) قانون | ۸.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
ممنوعالخروج کردن سایر اشخاص حقیقی
ماده (۲۰۲) قانون | ۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ✍ تعدیل نصاب های موردی از تاریخ تصویب ( ۱۵ روز پس از انتشار - ۲۶/ ۵/ ۱۴۰۱ - در روزنامه رسمی ) و نصاب های عملکردی از عملکرد ۱۴۰۱ ، اعمال خواهد شد.