کلیک کنید دریافت فایل pdf
کلیک کنید دریافت فایل پاورپوینت
آیین نامه اجرایی ماده (۶۱) الحاقی قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور
شماره۱۴۹۳۸۳/ت۵۷۰۴۵هـ ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت کشور ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ وزارت نفت ـ وزارت جهادکشاورزی ـ وزارت نیرو
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
سازمان برنامه و بودجه کشور ـ سازمان حفاظت محیط زیست ـ سازمان ملی استاندارد ایران
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ به پیشنهاد شماره ۶۰/۱۷۹۴۴۴ مورخ ۱۳۹۸/۷/۲ وزارت صنعت، معدن و تجارت (پس از مشورت با شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی) و به استناد ماده (۶۱) الحاقی قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور ـ مصوب ۱۳۹۷ ـ آییننامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:
آیین نامه اجرایی ماده (۶۱) الحاقی قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور
ماده۱ـ در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
۱ ـ قانون: قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور ـ مصوب ۱۳۹۴ـ با اصلاحات بعدی آن.
۲ـ دستگاه اجرایی: دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ ـ .
۳ـ مؤسسه اعتباری: بانک یا مؤسسه اعتباری غیر بانکی که به موجب قانون و یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده و تحت نظارت بانک یادشده قرار دارد.
۴ـ صندوق: صندوق هایی که به موجب قانون تشکیل شده و یا دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و نسبت به ارایه خدمات حمایتی و ضمانتی به واحد تولیدی اقدام می نمایند.
۵ ـ واحد تولیدی: شخص حقیقی و یا حقوقی تولیدکننده کالا و یا خدمات که دارای مجوز فعالیت از مراجع ذیصلاح باشند.
۶ ـ وزارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت.
۷ ـ ستاد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید.
۸ ـ کارگروه: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان.
۹ـ کمیته تخصصی: گروه های کاری که برای بررسی موضوعات محوله و ارایه خدمات کارشناسی به ستاد و کارگروه در سطح ملی و استانی حسب ضرورت تشکیل می شوند.
۱۰ـ سامانه: سامانه ای که به صورت یکپارچه به سامانه های وزارت و سایر پایگاه های اطلاعاتی و الکترونیکی موردنیاز از دستگاه های اجرایی و مؤسسات اعتباری و صندوق متصل بوده و فرآیند ثبت اطلاعات و گردش کار ستاد و کارگروه ها و نظارت در آن صورت می گیرد و مسئولیت نگهداری و راهبری آن به عهده وزارت است. ارایه اطلاعات بانکی با اعلام رضایت مشتری و از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکان پذیر است.
ماده۲ـ اعضای ستاد و کارگروه به شرح زیر میباشد:
۱ـ اعضای ستاد: اشخاص مذکور در تبصره ماده (۶۱) الحاقی قانون.
۲ـ اعضای کارگروه:
الف ـ استاندار (رییس کارگروه).
ب ـ رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان (دبیر کارگروه).
پ ـ دبیر شورای هماهنگی بانک های استان (نماینده صاحب رأی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در کارگروه).
ت ـ سایر اعضای متناظر با اعضای ستاد.
تبصره ـ ستاد، دبیرخانه و کارگروه می توانند حسب مورد و ضرورت از سایر تشکل های تخصصی و فراگیر و سایر دستگاه های اجرایی و یا اشخاص حقیقی خبره بدون حق رأی برای شرکت در جلسات دعوت به عمل آورند.
ماده۳ـ وظایف و اختیارات ستاد به شرح زیر میباشد:
۱ـ ارایه پیشنهاد اصلاح قوانین، مقررات و ضوابط و رویه های مرتبط با تولید و خدمات در زمینه های تسهیل امور سرمایه گذاری، صادرات، واردات، امور گمرکی، بانکی، مالیاتی، بیمهای، محیط زیستی، منابع طبیعی و سایر امور مرتبط با بخش تولید به مراجع ذیصلاح.
۲ـ بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی در راستای استمرار و ارتقای تولید و اشتغال.
۳ـ هماهنگی، تدوین و پیشنهاد برنامه سالانه تأمین منابع مالی به منظور تکمیل طرح های نیمه تمام و سرمایه مورد نیاز واحدهای تولیدی (سرمایه ثابت و سرمایه در گردش) برای ارایه به مراجع ذی ربط.
۴ـ بررسی پیشنهادات ارایهشده از سوی واحدهای تولیدی جهت احیا و استمرار تولید و اشتغال ازجمله واحدهای در اختیار اداره تصفیه امور ورشکستگی قوه قضاییه و تملک شده توسط بانک ها و سایر دستگاه های اجرایی.
۵ ـ تعامل با دستگاه قضایی در جهت اجتناب محاکم از صدور احکام منجر به توقف تولید و تعطیلی واحدهای تولیدی.
ماده۴ـ دبیرخانه ستاد در وزارت صنعت، معدن و تجارت مستقر خواهد بود و دبیر ستاد با حکم رییس ستاد تعیین میشود و مسئولیت اداره دبیرخانه را بر عهده خواهد داشت.
تبصره ـ دبیرخانه کارگروه ها در سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استان مستقر خواهد بود. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان دبیر کارگروه است و مسئولیت اداره دبیرخانه و پیگیری مصوبات را برعهده دارد.
ماده۵ ـ وظایف و اختیارات کارگروه و دبیرخانه به شرح زیر می باشد:
۱ـ بررسی و ارایه پیشنهاد به ستاد در چهارچوب بند (۱) ماده (۳) این آیین نامه.
۲ـ اتخاذ تصمیم برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی استان در چهارچوب قوانین و مقررات.
۳ـ تهیه پیشنهادهای لازم جهت تسهیل امور سرمایهگذاری و تکمیل طرحهای نیمهتمام و ارایه آن به ستاد.
۴ـ ارایه پیشنهادهای مرتبط با توسعه صادرات یا اصلاح مقررات گمرکی به ستاد.
۵ ـ بررسی پیشنهادات ارایهشده از سوی واحدهای تولیدی برای احیا و استمرار تولید و اشتغال واحدهای تولیدی، از جمله واحدهای در اختیار اداره تصفیه امور ورشکستگی قوه قضاییه و تملکشده توسط بانک ها یا سایر دستگاه های اجرایی.
۶ ـ پیگیری درخواست واحدهای تولیدی درخصوص عدم اجرای مصوبات ستاد و کارگروههای استانی، برای رسیدگی خارج از نوبت در مراجع ذی صلاح.
۷ ـ پایش آخرین وضعیت واحدهای تولیدی و ارایه گزارشهای منظم سه ماهه به ستاد.
تبصره ـ تصمیمات کارگروه در چهارچوب اختیارات دستگاه های اجرایی لازم الاجرا است. در مواردی که دستگاه ذی ربط برخی از تصمیمات کارگروه را مغایر با قوانین و مقررات بداند، موظف است ظرف دو هفته از تاریخ ابلاغ تصمیمات یادشده، مراتب را با ذکر دلیل برای ستاد ارسال نماید.
ماده۶ ـ نحوه تشکیل جلسات ستاد و کارگروه، ساماندهی جریان کار ستاد، دعوت از اعضای ستاد، تنظیم دستور جلسات، ثبت و نگهداری مذاکرات و هماهنگی بین دستگاهی به موجب آیین نامه داخلی ستاد خواهد بود که در اولین جلسه ستاد به تصویب خواهد رسید.
ماده۷ـ مصوبات ستاد با رأی اکثریت وزرا و رؤسای دستگاه های اجرایی (ثابت و غیرثابت مدعو) نافذ و اجرایی می شود. مصوبات اعضای کارگروه ها، متناظر با اعضای ستاد مذکور طبق همین حکم نافذ و اجرایی است.
ماده۸ ـ همه فرآیندها از طریق سامانه ای که ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه ایجاد خواهد شد، انجام می شود. ضوابط این سامانه به تصویب ستاد میرسد و توسط رییس ستاد ابلاغ می شود.
تبصره ـ در صورتی که به هر دلیل امکان ثبت اطلاعات توسط متقاضی در سامانه فراهم نباشد، دبیرخانه کارگروه و یا ستاد موظف است درخواست متقاضی را دریافت و راساً نسبت به ثبت آن در سامانه اقدام نماید.
ماده۹ـ تصویب نامه شماره ۱۸۱۵۱/ت۵۰۷۲۰ﻫـ مورخ ۱۳۹۴/۲/۱۹ لغو میشود.
معاون اول رئیس جمهور ـ اسحاق جهانگیری
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.