بنا بر تجربه سال‌های ۹۶ و ۹۷ و آسیب‌شناسی وضعیت بازار ارز در سال‌های پیش از آن، قوانین و ضوابطی متناسب با شرایط تحریمی و در راستای مقابله با شوک‌های ارزی و جنگ اقتصادی دشمن تدوین شده است. 

دائمی شدن قانون بازگشت ارز حاصل از صادرات و جرم‌انگاری معاملات فردایی ارز و طلا از جمله دیگر قوانین کارآمد در این حوزه هستند. 

 

در سال ۹۶، سیاست مقابله‌ای با تحریم‌های اقتصادی با تأخیر زیادی ایجاد شد؛ بدین صورت که تکمیل سامانه‌های نیما، سنا، بازار متشکل ارزی و همچنین سامانه جامع تجارت با تأخیر دنبال شد، درحالی‌که اکنون ابزارهای گفته شده در اختیار سیاست‌گذار بوده و همچنین عزم دولت برای تکمیل سامانه‌ها جدی است. 

بنابراین وجود سامانه‌ها و زیرساخت‌های مناسب مانند نیما و سنا برای معاملات مربوط به حواله و اسکناس حوزه تجارت خارجی و سامانه بازار متشکل ارزی برای تأمین نیازهای خرد و اسکناس افراد جامعه، کارایی مناسب داشته است. 

تکمیل سامانه جامع تجارت که می‌تواند نقش‌برجسته‌ای در جلوگیری از ورود، حمل و توزیع کالاهای قاچاق و تقلبی در کشور داشته باشد از جمله سامانه‌هایی است که سیاست‌گذار می‌تواند از آن برای پیشگیری از مشکلات ارزی استفاده کند. 

تجربه‌های دولت، بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و تمام سازمان‌ها و ارگان‌هایی که در ارتباط باعرضه و تقاضای ارز نقش دارند باعث دوری از رفتارهای هیجانی همانند سال‌های ۹۶ و ۹۷ شده است.

نوشتن دیدگاه

نظراتی که حاوی توهین یا افترا می باشند، منتشر نخواهند شد.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی یابند.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید